تهران، خیابان بیهقی، خیابان شانزدهم شرقی، شماره 6، طبقه اول

مراقبت های لازم پس از اهدای پلاسما چیست؟

مراقبت های لازم پس از اهدای پلاسما
  1. بعد از اهدا، محل خونگیری را ماساژ ندهید زیرا باعث کبودی می شود. پس از خونگیری فشار ملایمی به محل ورود سوزن وارد کنید و دست را به مدت 2 دقیقه بالا نگهدارید.
  2. بعداز اهدای پلاسما به مدت چند دقیقه بر روی تخت خونگیری استراحت کنید. به راهنمایی های پرسنل اهدا توجه داشته و قبل از تایید وی از تخت خونگیری بلند نشده و محل خونگیری را ترک نکنید.
    بعداز استراحت، پذیرائی مختصری با شربت و شیرینی انجام می شود که به تطابق بدن شما با حجم پلاسمایی که اهدا کرده اید کمک می کند و نیز زمانی مناسب را برای مراقبت های پزشکی و ارائه توصیه های لازم توسط کارشناسان ما را به شما فراهم می سازد.
  3. بعد از اهدای پلاسما می توانید بلافاصله به کار و زندگی روزمره خود برگردید و حتی می توانید فعالیت های بدنی روزانه، نظیر پیاده روی را نیز انجام دهید. تا 24 ساعت بعد از اهدا به دستی که از آن خونگیری انجام شده است، فشار وارد نکنید و از انجام کارهای سنگین و بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید تا ناحیه ورود سوزن دچار کبودی و یا خونریزی نشود.
  4. تا 24 ساعت اقدام به انجام ورزش (بغیر از پیاده روی) و تمرینات بدنی سنگین نکنید.
  5. تا چندساعت، چسبی را که در محل ورود سوزن خونگیری زده شده است برندارید.
    درصورتی که خلبان هواپیما و یا راننده وسایل نقلیه سنگین هستید، تا 24 ساعت پس از اهدای پلاسما، رانندگی با وسایل نقلیه سنگین و یا هدایت هواپیما توصیه نمی شود.
    در طی 24 ساعت آینده و به ویژه 2 ساعت اول، مایعات زیادی بنوشید.
  6. بعداز اهدای پلاسما، استفاده از مواد غذایی مکمل ضرورت ندارد و حجم پلاسمای شما به طور خودکار جایگزین خواهد شد.
  7. در صورت بروز سرگیجه یا احساس ضعف، بلافاصله روی زمین دراز کشیده و پاهایتان را بالا قرار دهید.
  8. اگر سیگاری هستید، حداقل تا یک ساعت پس از اهدای پلاسما سیگار نکشید.
  9. ممکن است بعداً مقداری کبود شدگی جزئی در ناحیه ورود سوزن ایجاد شود که بدلیل جمع شدن اندکی خون، در زیر پوست محل خونگیری می باشد. جای نگرانی نیست چون این کبودی در عرض چند روز خودبخود برطرف خواهد گردید.
  10. اگر از محل خونگیری، هرگونه خونریزی مشاهده گردید کافی است دست خود را بالا نگه داشته وبه کمک یک گاز استریل و یا پارچه ای تمیز و با نیروی کف دست خود به آن فشار آورید تا خونریزی متوقف شود درصورت ادامه یافتن خونریزی به مرکز اهدای پلاسما مراجعه و یا با آن تماس بگیرید.

  1. در صورت بروز هر مشکلی بعد از اهدا با مرکز تماس گرفته تا به پزشک مرکز متصل شوید.