تهران، خیابان بیهقی، خیابان شانزدهم شرقی، شماره 6، طبقه اول

پلاسمای خون ماده حیاتی با بیش از 200 نوع ترکیب بیوشیمیایی

پلاسمای خون ماده حیاتی

هر انسانی بالغ حدود پنج لیتر خون دارد که 2.8 لیتر آن را پلاسما تشکیل می‌دهد پلاسمای خون ماده‌ای حیاتیست محتویات آن بیش از دویست نوع ترکیب بیوشیمیایی دارد.
گزارش‌ها نشان می‌دهد حجم قابل ملاحظه ای از پلاسمای خون در دنیا به طور روزانه تلف می‌شود و این در حالیست که می‌توان داروهای بسیار مهم و استراتژیک از پلاسما تولیدکرد کشورهایی که توان تولید محصولات مشتق از پلاسمای خون را ندارند مجبور به واردات این محصولات هستند و از آنجایی که محصولات وارد شده به لحاظ ژنتیکی و تغذیه‌ای متناسب با ژنتیک کشور واردکننده نیست در نتیجه احتمال واردات داروهای نامناسب برای مردم این کشورها وجود دارد.
 

 

Video file

همچنین محصولات دارویی ضروری مشتق از پلاسمای خون، محصولات گران‌قیمت و بعضا کمیاب هستند و همین مسئله بیانگر نقش حیاتی و اثربخش پالایشگاه خود در یک کشور است. ایجاد ارزش افزوده در تولید این داروها و همچنین کاهش خروج ارز از کشور از دیگر مزایای پربار و سودمند احداث پالایشگاه خون در هرکشور می باشد. 
در این راستا مراکز معتبر و مجهز دریافت پلاسما با رعایت استانداردهای مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران به بهره‌برداری رسیده و هموطنان فداکار و همدل با مراجعه به این مراکز و اهدای پلاسما سهم بسیار ارزنده‌ای را در تولید داروهای مهم و ارزشمند ایفا می‌نمایند. 
پلاسمای خون در تولید داروهای خطیری همچون ایمونوگلوبین، آلبومین، پروترومبین ، ویلبراند و فیبرینوژن، فاکتور هشت و فاکتور نه که مورد نیاز بیماران هموفیلی سرطانی بیماران دچار سوختگی‌های حاد و نیز پروتئین‌های خونی در بسیاری از جراحی‌ها نقش موثر و مهمی دارد.